در راستای اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در جهت تحقق ماده ۱۲۴ برنامه مذکور و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طریق خصوصیسازی و سرمایهگذاری شرکت های خارجی، وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در مهرماه ۱۳۸۲ اقدام به برپایی مقدمات برگزاری مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه نمود.
این اقدام به منظور حمایت از سرمایه گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و در جهت ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدیگری، نظارت بر تعرفه ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف کنندگان انجام گردید.
پس از انجام تشریفات مزایده و بررسی پیشنهادات شرکت کنندگان، وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ کنسرسیوم ایرانسل را به عنوان برنده مزایده اپراتوری دوم تلفن همراه اعلام نمود.
سرانجام پس از تصویب قانون اجازه موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان و واریز مبلغ حق لیسانس از طرف ایرانسل در تاریخ ۳ آبان ۱۳۸۴، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل در۶ آذر ۱۳۸۴ موفق به دریافت پروانه شبکه خدمات ارتباطات سیار (جی اس ام) از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گردید. شایان ذکر است، این مجوز در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی کل کشور اعطا گردیده است.
شرکت ایرانسل توانست در مدت زمان کوتاهی پس از دریافت مجوز مذکور، مراحل راه اندازی و توسعه شبکه را به انجام رسانده و در۶ شهریور۱۳۸۵(نه ماه پس از دریافت مجوز) بهره برداری آزمایشی از شبکه را آغاز نماید. شبکه ایرانسل در ۲۹مهر ۱۳۸۵ به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز افتتاح گردید.
ایرانسل با بهره گیری از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، نه تنها توانسته است شبکه خود را در مدت زمان کوتاه و با سرعت چشمگیری در سراسر کشور توسعه دهد، بلکه ارائه خدمات با کیفیت در سطح استاندارهای جهانی را سر لوحه کار خود قرار داده است. شبکه ایرانسل نسل پیشرفته ای ازسیستم GSM را در اختیار مشترکین قرار می دهد تا مشترکین قادر به استفاده از سرویس های نسل
(EDGE) باشند.
Enhanced Data GSM Evolution) EDGE) نسل پیشرفته GPRS به مشترکین ایرانسل امکان می دهد که از طریق تلفن همراه به شبکه اینترنت و یا شبکه های مشابه با سرعت بالا دسترسی داشته باشند و همچنین امکان ارسال و دریافت صوت، تصویر و متن های با حجم بالا را میسر می سازد.
اهداف راهبردی ایرانسل
• پیشرو در تکنولوژی و مشتری مداری
• توسعه زیرساختهای پایدار و پیشرفته مبتنی بر فناوریهای نوین شبکه تلفن همراه در سطح کشور
• توسعه بستر ارتباطی پر سرعت بیسیم مبتنی بر فناوری نوین وایمکس در سطح کشور
• ارائه بهترین کیفیت محصول و سرویس
• ارائه مناسبترین خدمات با بهصرفهترین قیمت و تمرکز زدایی در خدمت رسانی
• افزایش کیفیت شبکه بصورت مستمر، جهت دار و هوشمند
• گسترش و افزایش ظرفیت شبکه و بهروزرسانی
• حرکت به سمت اپراتور پیشرو و نوآور در سطح منطقه
• حداکثر استفاده از توان داخلی و ایفای نقش مولد در ارتقای دانش و تکنولوژی کشور
• ایجاد زیرساختهای مناسب و مورد نیاز برای پیاده سازی انواع خدمات دیتای همراه
• فراهم ساختن بستر مدیریت خدمات به وسیله مشتری
• توانمندسازی نیروی انسانی با بهروز کردن دانش کارکنان در راستای ارائه خدمات کیفی به مشتریان متناسب با پیشرفت های تکنولوژیکی روز دنیا
دستاوردهای مهم شرکت ایرانسل :
تحقق اهداف برنامه های بلند مدت سوم و چهارم کشور
تحقق خصوصی سازی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری خارجی بیشتر
تحقق سیاستهای دولت و مجلس محترم درخصوص تثبیت و کاهش قیمتها
افزایش ضریب نفوذ و تحقق ضریب نفوذ تلفن همراه فراتر از برنامه
نوآوری، تحرک و نشاط در بازار تلفن همراه کشور
ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۳ هزار نفری در کشور
کاهش تصدی گری دولت و افزایش درآمدهای آن
۱/۲میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تا کنون
حرکت در جهت تحقق دولت الکترونیک و کاهش
سفرهای درون شهری و جلوگیری از اتلاف انرژی
ارائه سرعت بالا در انتقال دیتای همراه و ارائه بیشترین سرعت باند پهن در کشور
انعطاف در تعرفه برای هماهنگی با نیاز مشتری و ارائه تعرفه بدون هزینه جابجایی و شارژ بدون تاریخ مصرف
ایجاد نخستین پورتال عرضه محصولات الکترونیکی ویژه تلفن همراه به عنوان اولین تجربه تجارت همراه در کشور
عرضه محصول منحصربه فرد سیمکارت پیام رسان ویژه کاربران حرفه ای دیتا و تله متری
ایجاد بستر ارتباطی ویژه سازمانها، شرکتها و کاربران از طریق حذف موانع زمانی، مکانی و تجهیزات
ایجاد بزرگترین مرکز تماس شبانه روزی خاورمیانه و مراکز تماس منطقه ای با گویشهای محلی
توسعه همکاری با بانکها در راستای توسعه خدمات بانکداری همراه
ارائه سرویس های پیام چند رسانه ای و اینترنت همراه بعنوان خدمات مبتنی بر دیتا
ایجاد سیستم صورتحساب پیشرفته، چابک و منعطف برای ارائه سرویسهای صوت و دیتا با تعرفه های متنوع
برقراری رومینگ بینالملل برای سیمکارتهای اعتباری و فراهم سازی امکان رومینگ بینالملل دیتا
استفاده از بسترهای الکترونیک برای فروش سیمکارت و کارت شارژ و قرارداد همکاری با بانکها
دسترسی به امکان خرید اعتبار در خارج از کشور از طریق اینترنت، سرویس خط به خط، شارژ مستقیم و شارژ الکترونیکی
افتخارات ملی ایرانسل
• ایرانسل در زمره برگزیدگان و جهادگران نمونه اقتصادی کشور قرار گرفت (مهر ۹۰)
• در جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات از ایرانسل تقدیر شد (اردیبهشت ۹۰)
• ایرانسل برای سومین سال متوالی برترین سرویس دهنده مخابراتی کشور اعلام شد (اسفند ۸۹)
• ایرانسل، کارآفرین برتر همایش ملی بزرگان کارآفرین کشور شد (دی ۸۹)
• لوح تقدیر و تندیس سومین همایش بین المللی نوآوری و عدالت اقتصادی به ایرانسل اهدا شد (آذر ۸۹)
• جایزه ملی بهره وری ۱۴۰۴ به ایرانسل اعطا شد (مهر ۸۹ )
• لوح افتخار چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال به ایرانسل اهدا شد (مهر ۸۹)
• ایرانسل واحد نمونه خصوصی پنجمین جشنواره خدمت رسانی و پاسخگویی شد (مرداد ۸۹)
• ایرانسل در صدر برترین های انفورماتیک کشور قرار گرفت (مرداد ۸۹)
• ایرانسل کارآفرین برتر استان تهران شد (دی ۸۹)
• ایرانسل جوایز جشنواره ستاره های فناوری ایران را درو کرد (اسفند ۸۸)
• ایرانسل برنده جایزه ملی مدیریت پروژه ایران در سال ۸۸ شد (آبان ۸۸)
• ایرانسل مؤدی نمونه مالیاتی سال شد (تیر ۸۷ )
• اهدای لوح تقدیر توسط رئیس جمهور به مدیرعامل ایرانسل با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (اردیبهشت ۸۷)
• ایرانسل برترین سرویس دهنده مخابراتی سال کشور شد (اسفند ۸۷ )