به مناسبت هفتمین سالروز تأسیس شبکه تلفن همراه ایرانسل نشست خبری این شرکت با حضور اصحاب رسانه های کشور در ساختمان مرکزی ایرانسل برگزار گردید.

در این مراسم ابتدا علیرضا قلمبر دزفولی مدیر عامل ایرانسل پس از خوش آمد گویی به حضار به بررسی رویدادهای مهم این شرکت در سال اخیر پرداخت. شاید مهمترین این رویدادها برای ایرانسل کسب عنوان اپراتور برتر کشور بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات کشور باشد. بدین ترتیب ایرانسل توانست از سد همراه اول بگذرد و با افتخار به کاربران خود اعلام نماید که "ما به همراه شما اول شدیم".

 

در کنار این موفقیت، از دیگر رویدادهای مهم برای ایرانسل در سال گذشته می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ارتقاء مستمر جایگاه ایرانسل در بین صد شرکت برتر کشور بر اساس رتبه بندی سالیانه سازمان مدیریت صنعتی
دریافت تندیس زرین سومین جشنواره ملی تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور
دریافت "نشان بین المللی اعتماد مشتریان" توسط ایرانسل از ششمین اجلاس مدیران و روسای شرکت های بزرگ تولیدی و خدماتی نمونه کشور
دریافت ایزوی "ارزش برند" از ششمین اجلاس مدیران و روسای شرکت های بزرگ تولیدی و خدماتی نمونه کشور
اعطای "نشان ویژه مجمع جهانی نشان منتخب" به ایرانسل
انتخاب ایرانسل به عنوان برترین عرضه کننده خدمات ارتباطی برای پنجمین سال متوالی از جشنواره ستاره های ایران

البته در کنار این رویدادها که نمود خارجی دارند ایرانسل شاهد پیشرفت های گوناگونی از دورن نیز بوده است که از آن میان می توان به بهبود مستمر شبکه این اپراتور از حیث پوشش و کیفیت و دیگر توسعه های فنی و عملیاتی و ارائه سرویس های جدید اشاره نمود.

طبق آمار ارائه شده در این نشست خبری، ایرانسل 46.1 درصد سهم بازار تلفن همراه را در کشور در اختیار دارد و 53.9 درصد مابقی در دست سایر اپراتورها است.

ایرانسل همچنین به طور مستقیم در حدود 2 هزار نفر را در سراسر کشور به اشتغال در آورد و حدود 40 هزار نفر نیز در شبکه برون سپاری شده فنی، فروش و پشتیبانی مشغول به کار شده اند و به این ترتیب برای بیش از 42 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

ایرانسل در هفتمین سالروز تأسیس شبکه تلفن همراه خود از 7 سرویس جدید نیز رونمایی نمود که در زیر به طور مختصر به آنها اشاره می شود:

سامانه تعرفه پویا

سامانه تعرفه پویا، محاسبه و اعمال تخفیف مکالمه براساس ترافیک به صورت هوشمند، مدیریت توزیع ترافیک مصرف شبکه براساس تعرفه سطح سایت مخابراتی و مشترک، اطلاع‌رسانی تخفیف مکالمه از طریق Cell Broadcasting را فراهم می‌کند و امکان اطلاع‌گیری از تخفیف فعلی با شماره‌گیری USSD، تخفیف تعرفه در تماس صوتی تا 95 درصد و امکان مدیریت زمان و مکان مکالمه توسط مشترکین برای استفاده بهینه از اعتبار سیم‌کارت، فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی رایگان از طریق کدهای دستوری #135* ویژگی‌های آن است.

 

سامانه ارتباط تعاملی

در سامانه ارتباط تعاملی نیز امکان تخصیص تنها یک کد برای لیستی از خدمات، امکان دریافت هزینه از دارنده کد یا متقاضیان دریافت خدمت، عدم وابستگی به گوشی تلفن همراه و سرعت بالای به روزرسانی و توسط خود کاربر سازمانی، وب‌سرویس و پروتکل برای سایر موسسات و سازمان‌ها و سهولت و امنیت در استفاده فراهم شده است.

برخی از کاربردهای این سامانه در معاملات املاک، صنعت توریسم و هتل‌داری، تمامی خدمات ارزش افزوده به صورت دیجیتال در حجم اندک، کاریابی، دولت الکترونیک و خدمات و حمل و نقل خواهد بود.

 

سامانه جامع ارایه خدمات

سامانه جامع ارایه خدمات برای ارایه دسترسی به شبکه اپراتور تلفن همراه از طریق API، ارائه API مربوط به شارژ و بیلینگ به شرکت‌های ثالث، SMS, Wap Push,USSD، پرتال مدیریت شرکای تجاری، سهولت و امنیت در اتصال به شبکه مخابراتی و کاهش زمان ورود به بازار برای VAS عرضه می شود.

مدل‌های کسب و کار این سامانه استفاده از مدل استاندارد تسهیم درآمد، شریک تجاری با بهره‌گیری از شارژینگ، شریک تجاری دون بهره‌گیری از شارژینگ، ارایه سرویس با میزبانی SDP، ارایه سرویس با میزبان شریک خارجی، توسعه و میزبانی سرویس در SDP است.

 

پوشه ایرانسل

سرویس پوشه ایرانسل یا ایرانسل درایو نیز پل ارتباطی بین شبکه ارتباطی و اینترنت است که به گفته ایرانسل اولین سرویس خدمات ابری شخصی در ایران محسوب می‌شود و ذخیره‌سازی و مدیریت دفترچه تلفن، مدیریت پیام و ارسال و دریافت پیام‌ها از طریق وب، مدیریت فایل‌ها با اشتراک‌گذاری و اصلاح و امکان به اشتراک‌گذاری نظرات را فراهم می‌کند.

فعال‌سازی این سرویس از طریق انتخاب بسته خدمات مورد نظر کاربر از طریق پورتال این سرویس به صورت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله است.

 

پیامک هدیه و میزبان پیامک

پیامک هدیه و میزبان پیامک نیز ارسال پیام کوتاه در حالت عدم وجود اعتبار و پرداخت توسط شماره مقصد بعد از پذیرش را فراهم می‌کند و براساس آن امکان هدیه دادم پیامک کوتاه به دوستان، امکان تعریف لیست پذیرش برای کاربر، پرداخت هزینه پیامک ارسالی تا پایان محدوده زمانی معین و امکان تعریف لیست سیاه مخاطبین و اصلاح لیست‌ها وجود دارد.

برای ارسال پیامک از طریق این سامانه کافی است شماره مخاطب مورد نظر را به صورت پیش‌شماره سرویس وارد کرد تا وی ضمن دریافت پیامک بتواند بدون پرداخت هزینه پیامک ارسال را تا پایان محدوده زمانی معین پاسخ دهد. برای مثال باید شماره را اینطور وارد کرد: xxxxxxxx 73270493*

هزینه پیامک‌های ارسالی از طریق این سرویس‌ها مطابق تعرفه‌های مصوب برای پیام کوتاه از سوی سازمان تمنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

 

آهنگ پس زمینه

آهنگ پس زمینه نیز سرویس جدید دیگر ایرانسل است که امکان ایجاد آهنگ پس زمینه براساس موقعیت تماس، فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی آنی و رایگان را فرهم می‌کند و تنوع آهنگ‌ها با سلیقه مشترک و با اطلاع از شماره مقصد فراهم است و با تماس ازطریق IVR و با شماره گیری xxxxxx 727393 را دارد و امکان تست صدای پس زمینه قبل از تماس نیز وجود دارد.

 

پورتال پیشرفته پیام کوتاه انبوه

پورتال پیشرفته پیام کوتاه انبوه نیز ویژگی‌های زمان‌بندی ارسال، یکپارچگی با سیستم مشتریان با استفاده از API، ارسال پیامک با نام شرکت، تخصیص کد کوتاه، پورتال مدیریت پیامک ارسالی، مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی، ارسال پیام برای گروه از پیش تعریف شده، ارسال پیام چند رسانه‌ای و قیمت رقابتی جهت ارسال پیامک درون شبکه، تنظیم قواعد ارزیابی محتوای پیام‌ها بر اساس گروه ارسال‌کننده، گزارش‌دهی در لحظه از اطلاعات دریافتی از مشترکین، ارسال پیامک تعاملی و بر اساس لیست سوالات تعیین شده، امکان شارژ دریافت کننده و یا ارسال کننده پیامک را فراهم کرده است.

از کاربردهای این محصول ارتباطی می توان به ارائه خدمات و درخواست دریافت خدمت از سوی مشتری، به روز رسانی پرونده اطلاعات شخصی، کلوپ هواداران و اجرای طرح‌های وفاداری مشتریان، طرح ارتباط با مشتریان، نظر سنجی از مشتریان و مدیریت کمپین تبلیغاتی اشاره نمود.

تصویر بالا: نمایشگاهی که در کنار سالن برگزاری نشست برپا شده بود

--------------------------------------------------------------------------

سخن پایانی

بی شک ایرانسل با حضور 7 ساله خود در صنعت ارتباطات کشور، نه تنها به توسعه خدمات تلفن همراه در ایران کمک شایانی نمود، بلکه با شکستن انحصار در این بازار، رقابتی را ایجاد کرد که نفع مصرف کننده نهایی را به ارمغان آورد. البته شکی نیست که هنوز هم فاصله بسیار زیادی میان خدمات اپراتورهای کشور با اپراتورهای مطرح جهانی وجود دارد. امید است در آینده نه چندان دور، با پایان یافتن انحصار ارائه خدمات 3G در کشور که اکنون در دست اپراتور رایتل است بتوانیم شاهد ارائه خدمات گسترده تری از ایرانسل و رقبایش باشیم. برای تمامی اپراتورهای کشور آرزوی توفیق و ارائه خدماتی بهتر به هم میهنان عزیزمان را داریم.